Az előző bejegyzésemben hivatkozott 176/2012. (VII. 26.) Kormányrendelet tartalmaz még néhány csemegét, melyek mellett nem szeretnék elmenni szó nélkül. Az rendelet az Európai Unióból érkező támogatások kifizetését hivatott gyorsítani, és tartalmáról az NFÜ honlapjára is felkerült egy összefoglaló, ami közérthetően leírja a változásokat.
A módosítások általános célja az anyag szerint az, hogy a megítélt támogatások minél gyorsabban juthassanak el a kedvezményezettekhez. Alaposan áttekintve azonban kijelenthető, hogy az intézkedések mindössze 20-30%-a mutat ebbe az irányba (és az sem a leghatékonyabb módon), a többi technikai vagy egyéb változtatás. Nyilvánvaló, hogy ettől a rendelettől kicsit sem lesz gyorsabb a rendszer. Az összes kifizetés tömegén pedig egyáltalán nem látszanak meg ezen módosítások.
Ugyanakkor van egy pontja a változtatásoknak, amely mellett sok jóérzésű, fejlesztéspolitikával foglalkozó szakembernél kiveri a biztosítékot. A rendelet a gyorsításra hivatkozva törölte a döntéselőkészítő bizottság intézményét. Azt a bizottságot a döntéshozatali folyamatból, ahol a szakmaiság nyíltan megjelenhetett. Ahol részletesen megvitatta a (titkos) szakmai bíráló, a szaktárca, a Közreműködős Szervezet és az NFÜ a támogathatóságot, és annak feltételeit.
Mi várható ezután? A titkos bírálók által adott pontszámra az NFÜ mondja ki egyszemélyben a döntő szót. Nem kell a szaktárca, a Közreműködő Szervezet és a szakértők vitatkozása egy-egy projekt felett. Nem beszélve arról, hogy a civil (független, külső szakértő) kigolyózása már 2010 közepén megtörtént. Így ténylegesen egy fekete dobozba kerülnek a projektek, és csak a bírálatok eredménye lesz a folyamat végén látható.
Mindez kb. 10 nappal (!!!) rövidíti le a projekt döntési és vérgrehajtási (kb. 2-3 éves) folyamatát. Fantasztikus eredmény a gyorsítás terén! De még mekkora az átláthatóságén!
Ezután mi következik? A pontozás eltörlése?
Nem szeretnék ötleteket adni.